Kanobygging

Publisert den

For noen år siden bygde jeg en kano i epoxy/trestrips. Under denne byggingen tok jeg masse bilder og har i ettertid lagd en artikkel om denne byggingen. Her kommer en repetisjon på denne artikkelen.

Canoecraft

Gjør det selv: Kano i furu og epoksy

Dette er ikke et prosjekt å starte på for å bygge en rimelig kano på kort tid. Det du derimot får er et smykke av en kano og en hyggelig hobby i ihvertfall en vinter.

Dersom du går med en liten båtbyggerdrøm i magen er det absolutt å anbefale det å bygge seg en kano eller kajakk. Det finnes flere bøker om emnet, jeg har lest flere av de og anbefaler boka Canoecraft (evt Kayakcraft) av Ted Moores. Det første valget som må gjøres er å velge type kano og størrelse. Valget mitt falt på et design som er et kompromiss mellom en ren elve- eller innsjøkano, og en veldig stabil kano. Jeg ønsket en stabil kano for å ha en god plattform for både fotografering og fluefiske, valget mitt falt på et design som heter Freedom 15. 15 fot er en fin lengde på kanoen, men dette designet finnes også i en 17 fots utgave og kan da følgelig laste mer.   

Canoecraft
Arbeidsbenk og kanoform

Kanoen bygges rundt et rammeverk av «spanter» som skjæres ut i 12 mm kryssfiner. Det avgjørende for hvordan kanoen blir er selvfølgelig formen på disse spantene. Jeg kjøpte tegninger til disse spantene fra USA (The Bear Mountain Boat Shop). Kanoformen settes opp på et arbeidsbord bygd av 18 mm bygningsplater. Dette er en viktig del av byggingen, og dersom man tar seg god tid og passer på at alt er i vater har man et supert utgangspunkt for byggingen.

Trestripsene festes med stifter i formen
Trestripsene festes med stifter i formen

 

Kanoen ble bygd i furu med detaljer i mahogny og ask. Dimensjonen på plankene som benyttes er 6×21 mm, og har i kortendene en konveks/konkav profil. Det kan også benyttes helt rettskårne planker, men dette vil medføre betydelig mer sparkling der hvor kanoen bøyer mest. Det er fult mulig å lage disse plankene selv, men jeg valgte å kjøpe disse ferdig med konveks/konkav profil. I Nord-Amerika brukes det som regel rødt- og hvitt sedertre i byggingen av kanoer etter strips/epoksy metoden. Sedertre har et litt annet fargespill enn furu og gir meget fine båter, sedertre har også litt lavere egenvekt enn furu. De små furuplankene (stripsene) limes i hverandre, og for å holde de på plass mens limet tørker stiftes de fast i spantene av kryssfiner. Når hele kanoen er ferdig og limet helt tørket fjernes disse stiftene, og hullene vil bli fylt med epoksy og blir nesten ikke synlige. På bildet vises en stripe av mahogny for å pynte opp litt.

Stripsene er nå ferdig lagt på hele kanoen.
Stripsene er nå ferdig lagt på hele kanoen.

 

Stripsene legges likt opp fra begge sidene, og møtes i en rett linje midt under kanoen. Dette er virkelig morsom finsnekring, og det er viktig med skarpt verktøy. Man trenger en god sag, skarpe tappjern og en god høvel. I tillegg blir det bruk for en god del skrutvinger for å holde stripsene på plass, det blir store vridninger på noen av stripsene. Nå kan man virkelig se konturene av en smekker kano! Det neste som gjøres er at stavnene både for og akter tilpasses og limes på plass. Stavnene er laget i ask, som er betydelig hardere enn furu, og vil derfor stå for en støyt. Etter at limet har tørket skikkelig fjernes alle stiftene, og nå kan formingen av et slett og fint skrog begynne. Skroget ble slipt med eksentersliper, og deretter ble noen få hull/ujevnheter sparklet. Sparkelen lages av epoksy, fyllstoff og slipestøv.

Legging av glassfiberduk og epoksy
Legging av glassfiberduk og epoksy

 

Etter avsluttet sliping er det klart for å legge epoksy og glassfiberduk på kanoen. Glassfiberduken som benyttes er en vevet duk på 200 gr/kvm. Denne glassfiberduken blir gjennomsiktig når den er vetet ut med epoksy, duken er 120 cm bred og legges fra hver rekke mot kjølen slik at det blir overlapp midt under kanoen. Glassfiberduken legges tørr over kanoen, epoksy påføres så med pensel og slettes ut med en plastsparkel. Her er det viktig at alle luftblærer fjernes. Til denne delen av arbeidet er det en stor fordel å være 2 stykker, en som blander epoksy (og påfører den) og en som sletter ut. Etter at det første laget med epoksy var lagt og herdet 3-4 timer, ble et nytt lag med epoksy lagt. Det andre laget herdet så til dagen etter og ble så slipt lett med sandpapir 120. Deretter ble et 3. lag med epoksy lagt, det er nå viktig å ikke legge for tykke lag. Det er bedre å legge flere tynne lag enn å legge for tykt og dermed få rennekanter, såkalte «gardiner».

Glassfiberduk legges også innvendig
Glassfiberduk legges også innvendig

 

Etter at epoksyen var skikkelig herdet var det på tide for en av de første milepælene, nemlig det å løfte kanoen av forma. Kanoen ble løftet av og lagt i 2 «krybber», og den første tanken som slo meg var hvor lett kanoen var og at det så mye bedre ut på innsiden enn jeg hadde fryktet. Det samme arbeidet må til på innsiden som på utsiden, sliping og legging av glassfiber og epoksy. Men alt blir litt mer komplisert på innsiden, under leggingen av glassfiberduken på innsiden var vi 3 stykker – og det var godt med noen ekstra hender under dette arbeidet.

ImA_0072
Stort behov for skrutvinger

 

Etter at epoksyen var skikkelig herdet inni kanoen ble det vasket med salmiakk-vann og så slipt med sandpapir. Det var nå klart for montering av alle tredetaljene. Innvendige og utvendige rekker er laget av ask, det samme er tofte til montering midt i kanoen og begge setene. Det er også to små dekk for og akter, disse er laget av furu og mahogny. Setene og toftene er lakkert med en en-komponent oljelakk (Epifanes klar-lakk). De innvendige rekkene er limt med epoksy fortykket med fyllstoff, og deretter skrudd fra utsiden med rustfrie skruer. Her kommer det frem et stort behov for skrutvinger! Deretter er dekkene tilpasset og montert, også dekkene er limt med epoksy og skrudd fast med skruer fra utsiden av skroget gjennom den innvendige rekka. Det utvendige rekka er limt fast, slik at alle skruer er skjult.

Tilpassing av seter
Tilpassing av seter

Før siste sliping av kanoen innvendig og utvendig må setene tilpasses. For å få rett høyde på setene lagde jeg en monterings-jigg som setene ble lagt ned på. Etter at rammene til setene er tilpasset er selve setene flettet (rotting) av en tykk nylontråd. Etter at kanoen er slipt er det viktig å få fjernet alt slipestøv.

Detalj av dekk
Detalj av dekk

Etter sliping er kanoen klar for lakkering. Lakken som benyttes på epoksyflatene, rekkene og dekkene er en to-komponent polyuretanlakk (Epifanes). Det første som lakkeres er innsiden av kanoen, dekkene og rekkene. Treverket lakkeres 4 strøk, mens det er 3 strøk på skroget både innvendig og utvendig. Treverket får en helt fantastisk glød når det blir lakkert, se bildet av dekket.

Sete
Sete

Etter at lakkeringen er over er det kun montering av setene igjen. Og dermed så var det en fiks ferdig kano. Et spørsmål jeg har fått fra mange er antall timer som er brukt på kanoen. Til det har jeg bare et svar; ingen anelse. Jeg sluttet svært tidlig å telle timer, å bygge en kano (eller kajakk) etter strips/epoksy metoden må ses på som en hobby over en periode. Denne metoden gir en vanvittig bra kano, den er lett i forhold til at den er svært sterk. I tillegg er den meget pen å se på, den vekker rett og slett oppsikt blant andre på tur.

Canoecraft
Kanoen på vannet!

Dette har vært publisert som artikkel i Båt i Nord.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.